Brukerundersøkelse på SMS gir nyttig kunnskap

Bruk av SMS for å distribuere brukerundersøkelsen gjør at vi nå får tilbakemelding fra langt flere pasienter. Olafiaklinikken har prøvd ut dette – og tar tilbakemeldingene på alvor.  

Vi har i en periode gjennomført en fortløpende brukerundersøkelse i OUS, men det har vært vanskelig å nå ut til pasienter og pårørende med denne. Nå får stadig flere SMS med tilbud om å delta, og det gjør at vi får langt større respons. Olafiaklinikken har allerede gjort seg noen erfaringer.

Hos Olafiaklinikken har man opplevd en sterk økning i antallet tilbakemeldinger, og man har også tatt seg tid til å strukturere dem.

Tilbakemeldingene blir sortert i kategorier. Halvparten er generelt positive kommentarer eller fornøyde brukere.  Resten fordeles på systemkritikk, kritikk av personale, ventetid/organisering og forbedringsforslag.

Resultatene er fulgt opp aktivt:

  • Lagt ut spørsmål og svar på pasientinformasjons-TV på venterom
  • Rettet opp etter innspill med systemkritikk
  • Informasjon om hvordan personalet oppleves brukes som utgangspunkt i diskusjoner internt.
  • Er pasientinformasjonen god nok?
  • Mangler vi pasientinformasjon?
  • Hvordan er våre nettsider?

Undersøkelsen gir også dokumentasjon i spørsmål om ressurstilgang.

I perioden 1. januar  til og med 9. mai 2016 kom det 771 svar, hvorav 221 med kommentar (29%). For hele 2015 var situasjonen slik: 432 svar, hvorav 225 med kommentar (52%).

Andelen svar har økt betraktelig, mens andelen kommentarer synker. Dette er mulig en utfordring i forbedringsarbeidet, da det er kommentarene som er mest å hente på. Men de kommentarer som kommer inn i 2016 sammenfaller med kommentarer som 2015.

Noen eksempler på tilbakemeldinger:

 

  • Alt for lang ventetid, brukte over 2 timer.
  • Vanskelig å ta fri fra jobb når det tar så lang tid og det bare er åpent i arbeidstiden. Ellers fornøyd med tilbudet.
  • Litt uoversiktlig i forhold til køsystem, registrering og slikt.
  • Kunne vært klarere, har aldri vært der før og ble litt forvirret enkelte steder

Men det er alltid hyggelig å kunne presentere en slik tilbakemelding til personalet:

  • Har d bedre enn noen gang 😃😃😃

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: