Hvordan sikrer vi at pasienter anvender og forstår pasientinformasjon?

pasientinformasjon
– Forståelig pasientinformasjon krever en kompetanseheving i kommunikasjon og helsepedagogiske ferdigheter for helsepersonell, skriver seksjonsleder Kari Skredsvig (innfelt) i dette innlegget i forbindelse med Pasientsikkerhetsuka ved Oslo universitetssykehus.

 

”Pasienter og pårørende ved Oslo universitetssykehus skal få tilstrekkelig kompetanse til å medvirke i egen behandling, til å ta egne valg og til å mestre sykdom og helse.”
Strategi for pasient- og pårørendeopplæring 2012-2016, Oslo universitetssykehus.

Tekst: Kari Skredsvig, seksjonsleder Samhandling

Informasjon skal gjøres lett tilgjengelig og helst gis skriftlig. Uavhengig av alder, kjønn, etnisitet og sosioøkonomisk status, skal pasienter og pårørende ha forutsetninger for å forstå informasjon som blir gitt. Tilstrekkelig informasjon og opplæring til pasienter og pårørende skal understøtte og bedre kvaliteten på behandling, hindre reinnleggelser og forebygge sykdom.

OUS jobber kontinuerlig med å videreutvikle gode rutiner for utarbeidelse av skriftlig informasjon til pasienter og pårørende. I brukerundersøkelser kommer det frem at det er enklere å forstå informasjonen når den gis skriftlig, gjerne i tillegg til muntlig. Pasienter og pårørende har ofte behov for informasjon gjentatte ganger, og ved skriftlig informasjon med tilpasset språk, kan pasienten selv repetere informasjonen til den er forstått.

Kunnskap om egen situasjon
Sykehuset tilbyr opplæring for flere pasientgrupper og deres pårørende i hvordan en best skal håndtere sykdom eller skade, med trygghet, forutsigbarhet, læring og mestring som mål. I slike opplæringsprogrammer gis det god informasjon om sykdom/skade, og deltakerne har tilgang på kvalifisert helsepersonell som kan besvare spørsmål der og da. Erfaringsutveksling mellom deltakerne er også med på å bearbeide og gjøre mottatt informasjon mer forståelig.

Tilstrekkelig informasjon om opplæring gir pasienten kunnskap om egen situasjon. Dette er en viktig forutsetning for at pasienten skal kunne delta i beslutninger som omhandler behandlingen, å foreta samvalg med helsepersonell. OUS har et godt samarbeid med Helse Sør-Øst om utvikling av samvalgsverktøy for ulike pasientgrupper.

Brukermedvirkning
For å gjøre informasjon lett tilgjengelig og forståelig, er det også viktig å bistå med kompetanseheving i kommunikasjon og helsepedagogiske ferdigheter for helsepersonell. OUS tilbyr slike kurs og har samarbeid med akademia om å inkludere mer av disse fagområdene i helsefaglige utdanninger. Gode pedagogiske ferdigheter og god kommunikasjon viser seg å bidra til at pasienter og pårørende føler seg møtt og forstått og får lettere svar på spørsmål de har.

Brukermedvirkning er et førende prinsipp i alt arbeid med utarbeidelse av informasjon og opplæring til pasienter og pårørende.

Program for Pasientsikkerhetsuka 2016 (pdf)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: