Viste fram lean-arbeidet ved OUS

Ikke sløs med tiden min! Det var overskriften da klinikkleder Lena Gjevert og seksjonslederne Ellen Hovind og Gareth Greggains sist uke presenterte Oslo universitetssykehus sine erfaringer med lean-arbeid under Lean Forum Norges store årskonferanse.  

Årskonferansen hadde «Det nye arbeidslivet» som tema, og samlet foredragsholdere og flere hundre deltakere fra flere sektorer, både olje og gass, bank og finans, industri og offentlig sektor.

Oslo universitetssykehus var invitert til å fortelle om sitt arbeid i en av parallellsesjonene. Det var det mange som var interessert i å høre om. Foredraget trakk full sal og vel så det.

lenagjevert_oslouniversitetssykehus-450
Lena Gjevert på Lean Forum Norges årskonferanse. (Foto: Helge Heyerdahl)

Frustrasjon over arbeidsprosesser

– «Ikke sløs med tiden min» gjenspeiler den frustrasjonen som både pasienter og ansatte opplever når arbeidsprosessene ikke flyter godt, forteller Lena Gjevert, klinikkleder i Medisinsk klinikk.

I foredraget trakk hun linjer fra arbeidet med forbedringsarbeid ved Aker sykehus før fusjonen, og fram til 2013 da Lean i det fusjonerte Oslo universitetssykehus var tatt i bruk som felles metode i forbedringsarbeid innen både pasientforløpsarbeid, logistikk og andre prosesser i flere deler av sykehuset.

Medisinsk klinikk har fått et særskilt oppdrag med å ha en ledende og fasiliterende rolle i arbeidet med kontinuerlig forbedring.

Avhengig av tydelig lederskap

Gjevert framhever at tydelig lederskap er en forutsetning for arbeidet med kontinuerlig forbedring. Ledere, fra toppen av, må støtte og etterspørre for å sikre progresjon i arbeidet. I Oslo universitetssykehus er toppledelsen ved Bjørn Erikstein tydelig på dette arbeidet er viktig. Lean-metodikken er gjennom de siste årene tatt i bruk i alle deler av sykehuset, og er blant annet inkludert i lederprogrammet for nye ledere.

I foredraget trakk Gjevert blant annet fram det paradigmeskiftet som skjer i sykehusene – fra et fokus på funksjoner, som har ført til køer og ventetider – til et fokus på pasienten og kontinuerlig forbedring for å skape flyt og eliminere sløsing med tid.

Viste fram gode eksempler

I tillegg til gode eksempler fra blant annet Avdeling for gynekologisk kreft, Hovedkjøkken og Dialyseavdelingen hadde Gjevert med seg seksjonsleder Ellen Hovind ved Hjertemedisinsk kontortjeneste og Gareth Greggains, seksjonsleder ved IVF-laboratoriet.

Hovind fortalte om hvordan Hjertemedisinsk kontortjeneste har klart å få til «Lean i hverdagen». Ved hjelp av Lean-metodikk har seksjonen fått bedre struktur på arbeidsoppgavene sine, med økt pasientsikkerhet og -tilfredshet, og bedre arbeidsvilkår for de ansatte, som resultat. Tilsvarende fortalte Garreth Greggains hvordan IVF-laboratoriet ved hjelp av Lean-metodikk har fått til bedre flyt og kvalitet, samt kontroll på flaskehalsene i sine arbeidsprosesser.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: