Godt samarbeid for gjenbruk av systemer

Behandlingsreisers spesiallagede IKT-system Orkide var utdatert. Etter en foranalyse om mulige erstatninger er Behandlingsreiser nå i gang med å ta i bruk systemer som allerede er i bruk i OUS. 

Tekst og foto: Randi Torgersen, Stab IKT

Dette har blitt mulig gjennom et godt samarbeid mellom Avdeling for kliniske systemer (AKS), Stab IKT, Sykehuspartner, Helsedirektoratet og Helfo. Ikke minst har Behandlingsreiser selv vært en stor drivkraft i arbeidet. Deres kartlegging av arbeidsprosessene var avgjørende for de systemvalgene som ble tatt.

behandlingsreiser_6290-450
Overgangen til DIPS ble markert tidligere denne uka i lokalene til Behandlingsreiser, med gjester fra blant annet Stab IKT, Avdeling for kliniske systemer og Sykehuspartner.

DIPS og P360
Det er i hovedsak DIPS som vil bli brukt til Behandlingsreisers oppgaver. Til klagesaker skal de bruke P360. Det jobbes også med å finne ut om MinJournal.no eller Helsenorge.no skal benyttes til sikker mailveksling mellom pasientene og ansatte ved Behandlingsreiser.

Stor søkermasse
Behandlingsreiser, som er en del av Utenlandskontoret ved OUS, mottar cirka 6000 søknader i året til sine behandlingsopplegg i utlandet. Av disse er det omlag 2720 pasienter som får plass. Søkermassen er fra hele Norge, og består av både barn og voksne. Hovedvekten av de voksne pasientene er 35 – 65 år. Det er 49 reiser totalt i året fordelt på behandlingsstedene på Gran Canaria, Tenerife og i Spania og Montenegro.

Overgangen til DIPS deles inn i 2 faser:
Fase 1: Helse- og omsorgsdepartementet har besluttet at ordningen med «egenandelstak 2» skal automatiseres. Behandlingsreiser skal bruke DIPS til å oppfylle HODs krav om elektronisk melding for dette.

Fase 2: I fase to skal Behandlingsreisers øvrige oppgaver gjøres i DIPS, som til eksempel vurderinger av søknader samt utskriving av brev, lister og rapporter.

Det vil i første omgang være Behandlingsreisers kontor ved OUS som tar i bruk nye systemer. Senere vil det bli vurdert om samme systembruk er hensiktsmessig for kontorene i utlandet der behandlingen foregår.

Gevinster ved å gjennomføre dette er:

  • Mer optimalisert søknadsprosess, ved at det administrative arbeidet som i dag foregår på papir i større grad gjøres elektronisk.
  • Bedre sikkerhet, ved at brev ikke kommer bort i postgang.
  • Færre utgifter for porto pga elektronisk kommunikasjon.
  • Færre feilregistreringer enn når søknader er håndskrevet.
  • Bedre gjenbruk av opplysninger, med enklere uttrekk til rapporter.
  • Færre telefoner, når kommunikasjon kan foregå på mail. I tillegg er det en fordel, at både søkerne og de ansatte ved Behandlingsreiser kan sende og motta beskjeder elektronisk på tidspunkter som passer dem best.
  • Mindre papir både inn til Behandlingsreiser, til samarbeidspartnere og brev til de som søker.
  • Raskere saksbehandling når søknader håndteres elektronisk.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: