Oslo sykehusservice

Ansatte i Innkjøpsavdelingen overføres til Sykehusinnkjøp HF 1. mai 2017

– Ansatte i OUS skal ikke merke så mye til overgangen fra å ha egne innkjøpsrådgivere ansatt i OUS, til at innkjøperne har Sykehusinnkjøp som arbeidsgiver. Man overfører alle rutiner som gjelder i dag og jobber akkurat som før, sier Sissel Taklo, avdelingsleder for Innkjøp.

Bakgrunn
Sykehusinnkjøp HF er et av flere nasjonale foretak som er etablert i spesialisthelsetjenesten de siste årene. Foretaket ble stiftet i 2015, men var ikke operativt før i november 2016. Selskapet skal ha ansvar for anbudskonkurranser, anskaffelser og kontrakter for spesialisthelsetjenesten og har fire eiere: Helse Sør-Øst RHF, Helse Nord RHF, Helse Midt-Norge RHF og Helse Vest RHF, med 25 prosent hver.

Så langt består foretaket av 190 medarbeidere. Dette er innkjøpere fra sykehus i Helse Nord, Helse Midt-Norge, Helse Vest og avdelingen for innkjøp i Sykehuspartner i Helse Sør-Øst og HINAS. De siste som kommer inn er ca. 34 innkjøpere fra helseforetakene i HSØ. Dette vil skje 1. mai 2017.

Organisering av Sykehusinnkjøp
Sykehusinnkjøp skal ha en sentral styring og desentralisert struktur. Hovedkontoret ligger i Vadsø, men det blir regionskontorer over hele landet.

Kjetil Istad, administrerende direktør for Sykehusinnkjøp, har uttalt at hver enkelt innkjøper “skal se et sykehus”, og selv om dette kanskje ikke blir bokstavelig slik for alle, så skal nærheten til sykehus og sykehusets behov være det viktigste for Sykehusinnkjøp som tjenesteleverandør. Det er også spesifisert i vedtektene til Sykehusinnkjøp HF at de skal understøtte sykehusets behov, samt sørge for at anskaffelsene skjer på korrekt og samfunnsansvarlig måte

Hva vil klinikkene ved OUS merke ved endringen?
– Overgangen fra å ha egne innkjøpsrådgivere i OUS til at innkjøperne har Sykehusinnkjøp som arbeidsgiver, skal ansatte i klinikkene ikke merke så mye til. Man overfører alle rutiner som gjelder i dag og jobber i en periode akkurat som før. Dette betyr at klinikkene fremover vil ha de samme kontaktpersonene, de samme tlfnr og epostadressene som i dag, sier Sissel Taklo.

De som blir overført fra OUS til Sykehusinnkjøp, er de 14 rådgiverne som jobber med anbud og kontrakter. Drift og support av iProc fortsetter som før i OUS.
Les mer her: http://sykehusinnkjop.no/ofte-stilte-sporsmal-og-svar/

Standard

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s