Er du sikker?

Om noen måneder går pasientsikkerhetsuka av stabelen ved OUS. Også i år vil dette markeres med stands og aktiviteter rundt om på sykehuset, før uka avsluttes med en konferanse spekket med interessante foredrag. I forkant av uka kan du lese om ulike forhold ved pasientsikkerhet under fanen «Er du sikker?».  

– Det er med andre ord bare å glede seg, sier Sølvi Andersen, ass. direktør, Stab fag, pasientsikkerhet og samhandling.

Målet med uka er å løfte fram pasientsikkerhet som tema og gi faglig påfyll.

– Uka vil også gi ideer og kunnskap om forbedringstiltak og til hva vi må strekke oss etter, forteller Andersen.

Løfter uka lenge før uka
I år ønsker sykehuset å rette søkelyset på pasientsikkerhet lenge før selve uka.

– Gjennom kampanjen «Er du sikker?» vil vi fortelle om ulike pasientsikkerhetstiltak og virkemidler samt forsøke å spre kunnskap om pasientsikkerhet allerede lenge før pasientsikkerhetsuka, utdyper Andersen.

Pasientsikkerhet handler om å ha gode, innarbeidede rutiner. For å få til dette trengs velskrevne prosedyrer som blir fulgt. Prosedyrene er imidlertid kun et redskap for å skape gode rutiner.

Når mennesker jobber med mennesker
Når uønskede hendelser oppstår, er det viktig å melde fra om disse på Det grønne korset og i Achilles. Først da avdekkes systemsvakheter slik at rutinene kan bli bedre.

– Det er når vi erfarer gjentagelser i uønskede hendelser at vi kan avdekke en systemsvakhet. Da kan vi forsøke å legge bedre til rette for at feil ikke skal gjenta seg, sier Andersen.

Systemforbedring er viktig. Det å rapportere uønskede hendelser er viktig for å forbedre tjenestene. Dette handler ikke om å henge ut kolleger.

– Vi ønsker å legge forholdene til rette slik at både pasienter, men også våre ansatte, ikke havner i en situasjon der feil går utover pasientsikkerheten eller ansattes sikkerhet.

Andersen legger til:

– Det er et uttrykk som sier; den som aldri gjør noen feil, gjør som regel ikke noe i det hele tatt. Vi opplever at våre medarbeidere går på jobb for å hjelpe pasientene på ulike vis. Men når mennesker jobber med mennesker kan det oppstå uønskede hendelser. Derfor må vi hele tiden jobbe med å forbedre oss. Dette er kjernen i pasientsikkerhetsarbeid, avslutter Andersen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: