Priser til nyskapende utdanningsaktiviteter 

Tekst og foto: Børge Einrem

Årets utdanningsprisvinnere i OUS dekker et bredt spekter av aktiviteter; traineeprogram for sykepleiere ved PO/intensivadelingen, LIS-legeutdanning ved Nevrokirurgisk avdeling og medisinske teamkonkurranse ved Ambulanseavdelingen.

Prisene ble delt ut under stabsmøtet på Rikshospitalet fredag. Utdanningsleder Elisabeth Søyland sa i sin innledning at prisene skal premiere tiltak for både god læringskultur og trivsel for studenter og/eller ansatte, nye læringsformer, og systemer og modeller for utdanning. Alle prisvinnerne bidrar hver på sin måte til å gjøre Oslo universitetssykehus til et fremragende universitetssykehus.

Det er femte året på rad at Oslo universitetssykehus deler ut Utdanningsprisene.

Årets vinnere er:

  1. pris: Postoperativ- og intensivavdelingen (50.000 kr)
    2. pris: Nevrokirurgisk avdeling (25.000 kr)
    2. pris: Ambulanseavdelingen (25.000 kr)
 utdpris2018-800.jpg
Årets prisvinnere: f.v.: Mons Sjøberg fra Postoperativ- og intensivavdelingen, Sissel Reinlie og Frode Kolstad fra Nevrokirurgisk avdeling og Oddbjørn Hagen og Thomas Stokkvin Renngård fra Ambulanseavdelingen.

Traineeprogram sikrer sykepleiekompetanse

Hovedprisen på 50.000 kroner gikk i år til Postoperativ- og intensivavdelingen i Akuttklinikken.

– Vi har over flere år opplevd manglende rekruttering av intensivsykepleiere til seksjonene våre. Det er rett og slett ikke nok søkere til å dekke opp de ledige stillingene med kvalifiserte spesialsykepleiere, forteller seksjonsleder Mons Sjøberg ved Generell intensiv 2, som tok i mot prisen på vegne av avdelingen.

For å sikre kvaliteten i sykepleietjenesten har avdelingen blant annet utviklet et strukturert traineeprogram. Siden oppstarten i 2014 har 112 sykepleiere vært gjennom programmet.

– I stedet for å ansatte nye sykepleiere enkeltvis tar vi nå opp flere sykepleiere samtidig i traineekull, to til tre ganger i året, forteller Sjøberg. – Selv om sykepleierne er knyttet til ulike seksjoner samles de til felles undervisning én dag i uka om sykehusets kvalitetssystemer, dokumentasjonssystemer og basal overvåking av postoperative pasienter og intensivpasienter. Dette letter også undervisningsjobben, og sikrer samtidig at alle får det samme grunnlaget.

På denne måten får avdelingen flere kompetente sykepleiere bedside og reduserer behovet for å leie inn intensivsykepleiere fra vikarbyråer.

Etter endt traineeprogram går flere videre til deltids videreutdanning ved Lovisenberg diakonale høgskole (LDH). Fra høsten 2018 går programmet over i en ny fase der sykepleierne som starter i traineeprogrammet samtidig også starter 1. semester ved videreutdanningen i intensivsykepleie på deltid.

Systematisert LIS-utdanning ved Nevrokirurgisk avdeling

Nevrokirurgisk avdeling har tatt grep for å forbedre og systematisere LIS-utdanningen ved avdelingen. – Avdelingen har til en hver tid 7-9 LIS-leger i utdanningsløp, og alle har krav om å gjennomgå teoriundervisning. En av de store utfordringene tidligere var at LIS-legene ikke møtte til undervisning, fordi de var satt opp på vakt eller var opptatt på annet hold. Dette gjorde at utdanningen ble opplevd som usystematisk, forteller seksjonsleder Frode Kolstad som tok i mot prisen på vegne av avdelingen.

For å bedre på dette har avdelingen samlet undervisningen i heldagssamlinger hver åttende uke der fag, forskning og læringsmiljø settes i fokus. Avdelingenes ulike fagseksjoner bidrar sammen med LIS-legene til kompetanseutvikling, dialog og etisk refleksjon. Disse samlingene holdes på Gaustad sykehus for å trekke undervisningen bort fra seksjonene på Ullevål og Rikshospitalet. – Her er det møteplikt, slår Kolstad fast.

Samarbeidet med veilederne er også satt i system og følges opp av leder. Dette arbeidet har også ført et større engasjement for utdanningen av LIS-leger i hele avdelingen, og bedre kvalitet i utdanningen og bedre arbeidsmiljø på tvers av lokalitetene.

Medisinsk teamkonkurranse som metode for kompetanseutvikling!

Den andre 2. prisen gikk i år til Ambulanseavdelingen i Prehospital klinikk for sitt nytenkende arbeid med å innføre modellen «medisinsk teamkonkurranse» i prehospital akuttmedisin.

– Medisinske teamkonkurranser er vanlig i utlandet, forteller Thomas Renngård som tok i mot prisen. – På få år er imidlertid det som nå kalles «Nasjonalt ambulansemesterskap» blitt så populært i Norge at det avholdes regionale kvalifiseringskonkurranser for å få være med.

Formålet med metoden er å styrke kvaliteten i prehospitalt pasientarbeid. I konkurransene må deltagerne gjennom fullskalasimuleringer der innsatsen til lagene vurderes etter gitte kriterier.

– Dette er øvelser, men med et konkurranseelement som stimulerer til trening på egenhånd, sier Renngård.

Avdelingen har også brukt mye ressurser på å tilegne seg simuleringskompetanse, veiledningskompetanse og har på denne måten satt teamtrening i system.

sebastian-og-elisabeth-2---450
Før prisutdelingen snakket utdanningsleder Elisabeth Søyland med medisinstudent og artist Sebastian Hekneby om hvordan det er å være student ved Oslo universitetssykehus. – Jeg er blitt tatt veldig godt i mot der jeg har vært. Det er viktig at vi får mulighet til å delta i behandlingen, sa Hekneby.  

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: