«Hva er viktig for deg»– dagen 6. juni 2018

Vi må ikke bare spørre pasienten «hva er i veien med deg», men også spørre hva er viktig for deg!, sier Anne Hellum, spesialrådgiver Pasient- og pårørendeopplæring, Stab fag, pasientsikkerhet og samhandling, Oslo universitetssykehus.

Tekst: Anne Hellum Foto: Nina E. Gausdal Try

Hva er viktig for pasienten i de sårbare overgangene mellom enheter i sykehuset, og når pasienten skal fra sykehus til kommunehelsetjenesten? Svaret får vi kun ved å spørre pasienten selv, sier Hellum.

«Hva er viktig for deg»- dagen markeres for femte gang i Norge, og siden oppstarten i 2014, har «Hva er viktig for deg» -dagen spredd seg til rundt 30 land.

Målet om å tilby pasientens helsetjeneste gjør at vi som helsepersonell må ha et fokus på «hva er viktig for deg?», og ikke kun på «Hva er i veien med deg?».

Spesialisthelsetjenesten må selvfølgelig ha fokus på symptomer, utredning og behandling. Men er det kun det som er vårt ansvar? Kan vi bli for organfokusert og kun behandle lokalt? Hvis vi i tillegg ser hele pasienten og spør hva som er viktig for den enkelte, kan vi bidra til å bedre opplevelsen for pasienter og pårørende, og gi bedre kvalitet på behandlingen, sier Hellum.

Hva er viktig for seg - bobler

Faglunsj
På Akuttgeriatrisk sengepost markerer de «Hva er viktig for deg»- dagen med et kort møte/faglunsj. Under faglunsj toucher de inn på, og presenterer kort følgende områder/arenaer:

  • Tavlemøte morgen
  • Pasienttavle
  • Forhåndssamtaler
  • Tverrfaglig notat
  • Ernæringsscreening
  • Ny mal helseopplysninger
  • Gode pasientforløp
  • Involvering til pasientene
  • Hvordan kommuniserer vi
  • Retten til medvirkning og informasjon

Pasient- og brukerrettighetsloven
Pasient- og brukerrettighetsloven sier at pasient og bruker har rett til medvirkning og informasjon. Samhandlingsreformen retter seg mot brukerens behov for samordnede og koordinerte tjenester. Helsepersonell må derfor legge til rette for pasientens medvirkning i overganger, ved å finne ut hva som er viktig for dem. Og brukerens stemme er avgjørende for å sikre helhetlige pasientforløp i et hjem til hjem perspektiv. I OUS ser stadig flere avdelinger verdien av å stille spørsmålet «Hva er viktig for deg?» i blant annet utskrivningssituasjoner.

Vel hjem
«Vel hjem -brukersentrerte tjenester for den multisyke pasienten», er et samhandlingsprosjekt som OUS har med sykehusapotekene, Helsehusene, Bydel Bjerke og Bydel Østensjø. Der har de sett verdien av vurderingsbesøk der sykehus, bydel, pasienten og eventuelt pårørende deltar, før pasienten blir skrevet ut av sykehuset. Her får pasienten og pårørende anledning til å stille spørsmål og samtale rundt «Hva er viktig for meg».

 

Slik kan en dialog rundt «Hva er viktig for deg» være:

Dr. Ås: …er det noe mer du tenker på eller vil spørre om Fru Hansen?
Fru Hansen: Ja, jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg er kommet hit i ambulanse. Dessuten har jeg en katt, som trenger mat og vann mens jeg er borte. Jeg er bekymret for den og redd for hva som kan skje med meg.
Dr. Ås: Så fint at du sier fra om dette. Nå kan vi sammen finne ut av hvem som kan ivareta katten din, så skal jeg repetere hvorfor du er kommet til oss.

 

Bilder til instagram?
Skal din enhet markere dagen? Send gjerne bilder eller kommentarer som vi kan poste på instagram og evnt intranett! Send bildene til post.kommunikasjon@ous-hf.no

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: