Forbedringsarbeid i praksis

Overfylte og rotete lagre uten system er ikke lenger et problem i Avdeling for blodsykdommer. Line Haavik har deltatt på sykehusets interne to-dagers Leankurs og har i løpet av kort tid nærmest revolusjonert lagrene i avdelingen. 

Line+Haavik+og+Ellen+Hammering+450
Servicemedarbeider Line Haavik og fagutviklingssykepleier Ellen Hammering

Ved å ta i bruk enkle prinsipper for logistikk og visualisering har Line i samarbeid med sykepleiergruppen laget smarte systemer for oppbevaring av utstyr, både MTV og vanlige lagervarer.

Avdelingens leankontakt, fagutviklingssykepleier Ellen Hammering kan konstatere at resultatet av Lines forbedringsarbeid er oversiktlige lagre, mindre tid brukt på leting og fornøyde ansatte.

Line Haavik er utdannet hjelpepleier med over 10 års fartstid innen eldreomsorgen. Line startet å jobbe på Rikshospitalet for kun ett år siden og så raskt at både logistikk og arbeidsprosesser rundt lager og internlevering hadde et potensiale for forbedring.

line-haavik-800– Jeg så at det var utrolig mange ledd i en prosess hvor den enkelte i hvert ledd gjør en flott jobb men at de ofte har liten kunnskap om sluttproduktet, pasienten. Da blir det vanskelig å få til  gode prosesser legger hun til.

På lageret hvor avdelingen oppbevarer MTU utstyr har Line fått på plass gjennomsiktige kasser hvor hun har limt bilder av innholdet på utsiden av hver kasse slik at det skal være lett å finne det man trenger.  Hun har visualisert akuttbrett ved hjelp av bilder slik at sykepleiere enkelt kan plukke det de trenger kun ved å se på bildet. På den måten spares det tid og sikrer at sykepleiere får med seg nødvendig utstyr i en hektisk situasjon.

– Jeg synes det er spennende å se hvor flinke folk på avdelingen er til å følge opp de systemene vi har blitt enige om  inne på på MTU-rommet. Vi har gått fra å ha et kaotisk lager til å få på plass et lager med et forståelig system. Jeg er opptatt av at systemene skal være enkle, lette å forstå og etterleve legger hun til.

Dette har virkelig vært en positiv erfaring kan Ellen Hammering fortelle og legger ikke skjul på at hun synes at Line gjør en flott og viktig jobb.

På et av lagrene er det også satt stykkpris på de ulike komponentene slik at  de ansatte kan få muligheten til å velge en billigere artikkel dersom det er mulig. Både Ellen og Line mener at det er viktig at helsepersonell får tilstrekkelig kunnskap om kostnader slik at de kan ta gode og riktige valg.

For å forstå prosessene har Line tatt kontakt med andre enheter og avdelinger på Rikshospitalet og hun merker at det jobbes svært forskjellig på de ulike enhetene.

– Jeg skulle ønske at vi som jobber i denne typen stillinger kunne hatt et eget klinikkovergripende nettverk hvor vi kunne utveksle kunnskap og erfaring. Det tror jeg helt sikkert sykehuset vil kunne nyte godt av, avslutter hun.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: