Kom og besøk oss

Senter for pasientmedvirkning og samhandlingsforskning sitter på en portefølje av pasientkommunikasjonsverktøy som er uten sidestykke. Vil du lære om pasientkommunikasjon?

Et av de mest imponerende stedene å besøke ved sykehuset er Senter for pasientmedvirkning og samhandlingsforskning (SPS). Du skal ikke langt tilbake i tid før pasientmedvirkning og samhandling var eksotiske begreper i spesialisthelsetjenesten. Fra en relativt sped begynnelse har SPS utviklet et arsenal av publikumsrettede applikasjoner og kommunikasjonsverktøy. Alt er evidensbasert, ikke bare klinisk, men også med tanke på brukermedvirkning. Det gir en pakke med egenutviklede verktøy som danner et solid grunnlag for en lysende fremtid i helseteknologiens tidsalder.

SPS arbeider med å utvikle, implementere og teste elektroniske løsninger som kan bidra til å styrke pasientens kompetanse, inkludere pasientens perspektiv i behandlingen, og bedre kommunikasjonen og samhandlingen mellom pasient og helsepersonell på ulike nivåer. Det som utvikles er unikt ved at det i sin helhet er utviklet fra brukerens ståsted.

I hverdagen er det mange klinikker og avdelinger som synes det er vanskelig å prioritere pasientkommunikasjon og hjelp til selvhjelp. Det er press på tid og ressurser, og det ligger noe uoverstigelig i det etter hvert voksende tomrommet mellom teknologiske løsninger vi bruker til daglig som moderne mennesker og det som tilbys av kommunikasjonsformer fra det offentlige, deriblant oss i sykehusverdenen.

Samarbeider med brukerne

Tomrommet jobber de med å fylle ved SPS, og de gjør det omhyggelig og nøye ved å samarbeide tett med brukerne i oppbyggingen av verktøyene. De bruker erfaringer fra studier av hvordan pasientene tar til seg informasjon til stadig å spisse treffbarheten til det som utvikles. For eksempel tilbys det både tekstlige kilder til informasjon og lyttbare. De pakker alt inn i tiltalende visuelle rammer og enkel navigering. De tar rett og slett brukerne på alvor, møter dem på deres premisser og gir dem det de spør etter. Var det noen som sa pasienten i sentrum?

Elin, Cecilie, Lise
Bilde: Elin Børøsund, Seniorforsker, Cecilie Varsi, Postdoktor og Lise Solberg Nes, Senterleder og forskningssjef (foto: Dag Kristiansen)

Hvis du gjør deg bryet verdt med å besøke SPS så vil du fort se at de jobber etter morgendagens regler for fremtidens helsevesen. Her er det åpne landskap, kreative hoder, design i sentrum, forskere og utviklere i tverrfaglig fri utfoldelse. Det gir assosiasjoner til «maker»-kultur, inkubatorer, tenketanker og alt annet som er i vinden. For å utvikle «cutting edge» må man tenke som man gjør helt på kanten av det gjennomførbare. Og det er de flinke til på SPS.

Det ligger fortsatt noen sperringer på veien mot et sømløst «interface» mellom bruker og helsevesen. Personvern kan være en utfordring på godt og vondt. Og høyteknologi og digitalisering krever noe infrastruktur fra vår side som må bygges opp ikke helt kostnadsfritt. Det skal likevel mye til for å se for seg et helsevesen uten disse verktøyene på plass i fremtiden. Til det er tanken om medvirkning og samhandlingen kommet altfor langt fra den lett teoretiske tilnærmingen man hadde i starten. Det er åpenbart at veien til morgendagen er brolagt med god og effektiv kommunikasjon med pasienten; at man må sette pasienten i stand til å selv ta styring i ens egen behandling. Da bør vi se til det nybrottsarbeidet som SPS har levert og leverer fortsatt og implementere over en lav sko og fortsette den trenden som peker i riktig retning for fremtidens helsevesen.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: