Se og lytt til pasienten

Tekst og foto Nina E. Gausdal Try

I en postoperativ avdeling er det lett å bli mer opptatt av teknikken rundt pasienten enn av pasienten selv. Men som sykepleier må du se pasienten, forstå tegnene, og gjøre noe med det.

En undersøkelse viser at sykepleiere kun oppfatter 21 prosent av pasientenes hint og bekymringer og av disse kun anerkjenner og tar til følge 24 prosent. Hele 55 prosent av hintene som sykepleierne oppdager, blir møtt med en distanserende atferd av sykepleier.

Kommunikasjonskurs

– Dette bekymret oss, og vi utviklet derfor et kommunikasjonskurs basert på simulering som læringsmetode, sier Åse Helen Myklebust Leopolder, ledende spesialsykepleier intensiv, seniorfasilitator, MScN, ved Simuleringssenteret Ullevål.

Kurset er basert på følgende bekreftende kommunikasjonsmodell:

  1. Å følge verbalt, å være verbalt henvendt gi umiddelbar respons (bruke korte, innskutte småord eller bemerkninger for å gi umiddelbare svar uten å avbryte samtalen)
  2. Å gi oppmuntring og anerkjennelse
  3. Å gjenta nøkkelord og nøkkeltuttrykk
  4. Å tydeliggjøre og konkretisere
  5. Å reformulere, å speile følelser og sammenfatte følelser og innhold
  6. Å dele egne erfaringer
  7. Å bruke humor

Evaluerte sykepleiers kommunikasjonskompetanse etter kurset

På Simuleringssenteret fikk sykepleiere prøve kommunikasjonsmodellen, og de opplevde den utfordrende. Men det viste seg at de hadde oppfattet mange flere tegn som pasienten ga og hadde responderte på disse. Sykepleierne lot pasientene i større grad få utdype sine hint og bekymringer, som igjen gjorde at pasientene ble roligere.

Kommunikasjonskurset med bekreftende kommunikasjonsmodell, lært med simuleringsbasert metode, er lovende for å forbedre initiering og respons på pasientenes hint og bekymringer.

Åse-Helen-portrett-med-briller
Helen Myklebust Leopolder, ledende spesialsykepleier intensiv, seniorfasilitator, MScN, ved Simuleringssenteret Ullevål

– Vi ser at denne kommunikasjonsmodellen gir sykepleierne kunnskap, erfaringer og kompetanse og øker bevisstheten og evnen til å se sykepleie i et bredere perspektiv, sier Leopolder, men tilføyer at et en-dagskurs er kanskje ikke nok, og det kan være behov for gjentagende kommunikasjonstrening for å styrke kompetansen i bruk av kommunikasjonsmodellen.

Har du spørsmål om modellen? Ta kontakt med Åse Helen Myklebust Leopolder  på mail: uxaamy@ous-hf.no.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: