Medisinsk simulering er en effektiv pedagogisk læringsmetode

Simuleringssenteret ved OUS trener daglig ansatte i ulike kliniske situasjoner for at de skal bli trygge og dyktige.  Nå har de også samlet forskning på området for denne pedagogisk læringsmetode for å sikre kvalitet på simuleringstreningen.

Åse Helen Myklebust Leopolder (bildet) har trent ansatte siden 2006. Hun er med på å utdanne fasilitatorer (de som leder SIM-treningene). Simuleringssenteret på OUS gjennomfører «Train – the – Trainer» kurs i tråd med europeisk standard for fasilitatorkurs i medisinsk simulering.

Retningslinjen ble til for at fasilitatorer, særlig de som ikke fasiliterer så ofte skulle ha et verktøy til hjelp i planlegging av medisinsk simulering. Retningslinjen inneholder sjekkpunkter for hva du må tenke på i planleggingen. Videre inneholder den maler, vedlegg, skjemaer som for eksempel brifingmal. Dette sikrer god struktur og at viktige elementer ikke blir glemt i brifingen. En mindre god brifing, får negative konsekvenser både i gjennomføringen og debrifingen.

– Jeg tror tror også at retningslinjen kan senke terskelen for å fasilitere når du ikke gjør det jevnlig, sier Leopolder.

Åse-Helen-M-L-800px.jpg
Leopolder har vært pådriver og gjennomfører for å få dette til sammen med anestesilege og senior fasilitator Anne Kristin Hæg, og anestesisykepleier og fasilitator Anne Strand Finstad (Hæg og Finstrand var ikke til stede da bildet ble tatt).

For at ansatte skal tilegne seg ny kunnskap og øke kvaliteten på arbeidet de utfører, er det viktig at opplæringen de får er systematisk, kunnskaps- og forskningsbasert.

– Nå har vi laget en Nivå 1 retningslinje som beskriver dette, sier Leopolder.

Leopolder har vært pådriver og gjennomfører for å få dette til sammen med anestesilege og senior fasilitator Anne Kristin Hæg, og anestesisykepleier og fasilitator Anne Strand Finstad. Hun har oppsummert god forskning for medisinsk simulering i en ny retningslinje for sykehuset: «Medisinsk simulering». Dette er den første i sitt slag.

– Årsaken til at vi utarbeidet denne nivå 1-retningslinjen om «medisinsk simulering» var fordi vi ønsket å sikre at fasilitatorer som skal lede medisinsk simuleringstrening utfører dette pedagogisk ut fra ny og god forskning, sier Leopolder.

Hva er medisinsk simulering?

Medisinsk Simulering er en læringsmetode for å innføre/ trene på kliniske situasjoner og samarbeid, øke pasientsikkerhet i enkelte situasjoner, redusere feil (avvik) og øke kompetansen og trygghet for helsepersonell. Simuleringstrening er spredt på ulike steder i sykehuset og gjennomføres ulikt.

Bruker vi pedagogiske metoder som har effekt?

Når vi bruker mye ressurser på en pedagogisk metode, må vi vite sikkert hvordan den skal gjennomføres for at den skal få effekt. Vi ønsker at fasilitatorer ved sykehuset skal bruke god og oppdatert forskning som er med på å sikre god medisinsk simulering. sier Leopolder.

Retningslinjen følger retningslinjer fra Eusim (Europeisk standard for simulering) og Standards of best practice.

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: