En forbedringskultur kommer ikke av seg selv

– Når vi i arbeidet med kvalitet i pasientbehandlingen tar i bruk leanprinsipper som et hjelpemiddel for kontinuerlig forbedring, er det for å etablere gode arenaer for å diskutere hvordan vi gjør arbeidet og hele tiden lete etter måter å sikre kvalitet og pasientsikkerhet.

– Det skal være åpenhet rundt dette, og det er viktig å lære av feilene som skjer og hele tiden søke å forbedre oss.

Erikstein4
Bjørn Erikstein

Dette sa adm.dir Bjørn Erikstein da han deltok på Leanforums første nasjonale helsekonferanse 11-12. mars på Fornebu.

Gjøre det vanskelige enklere
Bjørn Erikstein presenterte sykehusets splitter nye film som på to og et halvt minutt viser prinsippene for lean og kontinuerlig forbedringsarbeid slik vi tolker og bruker dem ved OUS.

Klikk på bildet for å se filmen

 

Leanhuset OUS

– Vi trenger en trygg arena for å ta opp ting når de skjer og diskutere hva vi kan gjøre bedre. Enkle verktøy som tavlemøter og det grønne korset gir oss den systematikken og regelmessigheten som trengs for å få dette til å bli en vane, sa Erikstein til de 250 deltagerne på konferansen.

Ledelsen må med
– Slipp medarbeiderne til, de vet best hvor skoen trykker. Samtidig skal vi vite at uten en påkoblet lederlinje som støtter og legger til rette for åpne diskusjoner og forbedringsarbeid, så dør fort både motivasjonen og åpenheten ut, sa Erikstein.

Slik gjør vi det hos oss
Bjørn Erikstein viste fire 2-minutters filmer i innlegget sitt der OUS-ansatte presenterte eksempler på eget forbedringsarbeid.

line               flyt AMG

hlk tavlemøte               grønne korset nyfødt intensiv

Studiebesøk på A6

Elisabeth_Borenstein_anne
Elisabeth Borenstein

Kreftklinikkens Elisabeth Borenstein, enhetsleder på sengepost A6 på Radiumhospitalet, inviterte til studiebesøk på sengeposten. Her fikk deltagere fra ulike sykehus og kommunale tjenester en innføring bruk av tavlemøter og det grønne korset. I fem kulepunkter listet Borenstein hvorfor det grønne korset fungerer så godt til å bygge forbedringskultur:

  • enkelt å ta i bruk og lett å forstå
  • integrert i daglig drift og rutiner
  • alle er involverte
  • vi har et kontinuerlig lederfokus
  • vi følger opp avvikene

Lean Forum Norge har fått gode tilbakemeldinger på årets helsekonferanse og planlegger en tilsvarende konferanse i 2020.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: