Gratulerer til vinnerne av Utdanningsprisen

Årets utdanningspris ble overrukket vinnerne som stolt kunne ta i mot blomster, diplom og prispenger for sitt arbeid for utdanning av både fremtidige og nåværende kollegaer.

gruppe.jpg
Vinnerne av årets utdanningspris ved overrekkelsen. F.V. Elisabeth Søyland, Jon Koppang, Ellen Marie Ekeli, Elma Jelin og Torgunn Næss

– Det er en viktig pris og jeg er så glad for at vi har funnet så verdige vinnere blant kandidatene, sa Elisabeth Søyland som hadde det ærefulle oppdraget å dele ut prisen og presentere vinnerne. Det vil si, hun ga vinnerne sjansen til å presentere seg selv for det fremmøtte publikum i Store Auditorium på Ullevål.

Jon Koppang og Ellen Marie Ekeli (fysioterapi)

Jon Koppang og Ellen Marie Ekeli fikk utdanningsprisen for sitt utrettelige og mangeårige arbeid for å løfte og systematisere den pedagogiske kompetansen for fysioterapimiljøet, et miljø som eksisterer litt sånn på tvers av klinikker og avdelinger.

Fysio, preferred.jpg
Jon Koppang og Ellen Marie Ekeli har i mange år jobbet systematisk med å løfte og samle veiledningskompetanse

– Etter mange års satsing har vi nå fått samlet en stor mengde pedagogisk kompetanse. Det gjør at vi har mange å spille på og at vi kan veksle mellom klinisk drift og studentveiledning. Det er en måte å knytte det teoretiske i utdanningsforløpet tettere opp mot det praktiske i klinisk drift. Da får vi bedre rustede nyutdannede fysioterapeuter i andre enden. Og med økt pedagogisk kompetanse hos oss får vi bedre dialog om utdanningstilbudet med for eksempel Oslomet, sa Jon Koppang da han tok i mot prisen.

– Ja, og med økt kompetanse og konsentrasjon av kompetanse har vi sett en kulturendring der veiledning av studenter nå er en populær oppgave. Og størrelsen på læringsmiljøet fostrer fornøyde studenter. «Det fins alltid en å spørre», sier de, supplerte Ellen Marie Ekeli.

Ellers introduserte Koppang begrepet «bakholdsveiledning» til latter fra publikum. Læring kan skje når som helt, i alle situasjoner, om du har en stor pool av ressurspersoner med kompetanse og fokus på veiledning. Veiledning og pedagogisk kompetanse løftet opp og frem og tett samarbeid med eksterne læringsinstitusjoner ble trukket frem som suksesskriterier.

Øyeavdelingen

Elma Jelin og Torgun Næss representerte hele miljøet på Øyeavdelingen da de tok i mot prisen som ble gitt for et helhetlig og godt arbeid for læringsmiljøet på avdelingen.

– Det vi har gjort er egentlig å søke tilbake til gamle dager da båndene mellom sykepleieutdanningen og klinisk drift var tette. Vi inviterer oss inn til Oslomet for å briefe studentene før de kommer i praksis til oss. Da vekker vi litt interesse for faget og får studenter som er mottagelige fra første stund. Vi får på den måten også en god dialog med utdanningsinstitusjonen og sørger for at de til enhver tid er oppdatert på våre behov. Vi får en rød tråd gjennom hele løpet og kan bruke dette aktivt i fremtidig rekruttering, sa Elma Jelin som en grunn til hvorfor de fikk prisen i år.

preferred øye.jpg
Elma Jelin, her som representant for miljøet på Øyeavdelingen på Ullevål som i år har vunnet utdanningsprisen. Hun er flankert av Seila Mahic og Merete Klevgård på venstre side. De er praksisstudenter. Og Finn Jakob Årseth Engebretsen på høyre side. Han var praksisstudent og er nå ansatt i full stilling

Utover dette har Øyeavdelingen utmerket seg med simuleringsøvelser, fellesundervisning og faglunsjer, med studentinvolvering i forskning i praksisperioden, med tverrfaglig arbeid og fokus på pasientsikkerhet, med tavlemøter og kontaktsykepleiere for studentene. I det hele tatt, et godt læringsmiljø både for fremtidige og eksisterende medarbeidere.

Utdanningsinstitusjonen OUS

Utdanning har en helt sentral posisjon i både strategisk og operasjonelt arbeid ved Oslo universitetssykehus. Vi er en stor utdanningsinstitusjon selv, men vi må også samarbeide tett med andre. At dette samarbeidet blir best mulig er helt avgjørende for kvaliteten på de medarbeiderne vi knytter til oss i fremtiden, ikke bare for oss, men for mange andre helseaktører også.

At begge av årets vinnere har prioritert å bygge opp under dette samarbeidet er derfor ingen tilfeldighet. Ved å knytte den kliniske hverdagen vår tettere opp mot den teoretiske undervisningen hever vi kvaliteten på hele løpet. Med praksisforberedende møter får vi mottagelige og nysgjerrige studenter fra første stund. Og med fokus på pedagogisk kompetanse internt forstår vi mer av hva som må til for å være et sterkt ledd i den kjeden vi som utdanningsinstitusjon er en del av.

Gratulerer til årets vinnere. Dere er en inspirasjon for alle oss andre.

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: