Melkebanken «tok av» på Facebook

Før helgen postet Melkebanken på Facebook et behov for mer donormelk. Det tok helt av. Aktiviteten på Facebook ble lagt merke til av mediene, og slik endte innlegget med over 7000 delinger.   

7000 delinger er mye i Facebook-målestokk. I dette tilfellet har innlegget fra Melkebanken nådd over 800.000 personer.

-Nå har vi fått så mange henvendelser at det ser ut som sommeren er sikret og vel så det, sier leder for Melkebanken ved OUS, Anne Grøvslien.

Meldingene har strømmet på i kommentarfeltet hele helgen fra kvinner som ønsker å donere, fra de som har donert og ønsker å dele sin erfaring, og også fra mødre som har fått donormelk til barnet sitt og takker for det.

-Det er veldig hyggelig med slike tilbakemeldinger, sier Grøvslien.

Det har også kommet tilbakemeldinger om at det ikke finnes informasjon på barselavdelinger og helsestasjoner, og at de ikke var klar over at det var noe som het melkebank og donormelk.

Grøvslien forsikrer om at de skal jobbe videre med å sikre bedre informasjon rundt om.

Det er veldig viktig at Melkebanken hele tiden har morsmelk fra melkegivere tilgjengelig, spesielt til barn hvor mor ikke har kommet i gang med amming, eller ikke kan amme selv. En morsmelkgiver er med på å gi disse barna best mulige ernæring.

Det er helt trygt å ikke amme i Norge om man ikke får det til, eller ikke ønsker, men de premature barna er så umodne og har så dårlig immunforsvar at det rett og slett kan utgjøre en forskjell på liv og død for disse.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: