OUS strategien i praksis: Hva betyr «pasientens perspektiv»?

Fire ansatte fikk følgende utfordinger:

1) Kan du gi et eksempel på hvordan dere tar pasientenes perspektiv?
2) Er det noe dere kan/skal gjøre for å bli bedre på dette?

Her er OUS sin strategi (lenke til e-håndboken)

Amal Mohamoud, barnesykepleier, Barnekirurgisk sengepost/postoperativ på Ullevål, Klinikk for hode- hals og rekonstruktiv kirugi

 

Amal-800-px
Amal Mohamoud, barnesykepleier

1. Jeg jobber med barn og ungdom fra 0 til 18 år og det betyr at jeg også jobber med foreldrene. Det er viktig å være imøtekommende overfor pasientene og pårørende, bruke god tid, bli kjent og skape tillit og trygghet. Jeg starter alltid med å presentere meg. Så må jeg finne ut hva de liker, hva slags hobbyer de har. Må lytte og finne ut om de har erfaring fra sykehus fra tidligere og om disse erfaringene er gode eller mindre gode. Barn og ungdom skal ha alderstilpasset informasjon, det er ikke bare foreldre eller foresatte som skal ha informasjon. Vi må derfor forberede barna og ungdommene ut fra deres egne forutsetninger og utviklingstrinn. Men det er også viktig å trygge foreldrene slik at de kan være en støtte for barna sine.

2. I en travel hverdag kan ting gå litt fort. Barn som blir sendt til hasteoperasjoner blir ikke alltid forberedt godt nok. Vi må derfor hjelpe dem med å bearbeide følelsene og opplevelsene de har hatt. De må kjenne at de har kontroll på situasjonen og at de får en mestringsfølelse. Vi går systematisk igjennom tilbakemeldingen vi får fra Pasientilfredshetsundersøkelsen for å forbedre oss.  

Sean Wallace, overlege, PhD, Barneavdeling for Nevrofag, Barne- og ungdomsklinikken

sean-wallace pasientens perspektiv
Sean Wallace, overlege, PhD

1. Ett eksempel er et nytt tilbudet til pasienter med en nevro-muskulær sykdom som heter SMA. Vi tilbyr en form for genterapi som krever tverrfaglig vurdering, gjentatte behandling og innleggelse på sykehus. Før oppstart av behandling med SPINRAZA for pasienter med SMA var vi i kontakt med Pasient foreningingen (SMA-Norge). Vi organisert et møte for foreldre hvor vi diskutert resultater fra studiene om effekt av medisin, praktiske informasjon om undersøkelse og oppfølging og hvordan vi hadde tenkt å prioretere pasienter. Foreldrene ønsket at medisin kunne gis på lokale sykehus om mulig og dette har vi nå fått til. Vi organisert «Fag dager» for fysioterapeuter og leger fra andre sykehus for å kunne få det til. Vi er fortsatt i kontakt med pasient gruppen og planlegger oppfølgingsmøte med pasientgruppen.

2. Vi kan involvere eller øke kontakt med pasient grupper. Vi holder foredrag for eks på Frambu Senter for Sjeldne Diagnoser foor å informere om ny forskning osv. Vi er med på møte med pasienter (barn og tenåringer) ved LMS (Læring og mestrings senter). 

 

Marte Lie Høivik, overlege Gastromedisinsk avdeling, Medisinsk klinikk

Marte Høyvik pasientens perspektiv
Marte Lie Høivik, overlege

1. Utgangspunktet i pasientens perspektiv ligger som bakgrunn for alt vi gjør. Akkurat nå forsker jeg på både persontilpasset medisin og på livskvalitet. På begge områder står pasienten i sentrum, enten det er på det molekylære nivå slik at vi kan tilpasse medikamentell behandling slik at den treffer best og riktigst, eller for det som ofte er viktigst for pasienten, i det som omhandler mestring av egen situasjon. På begge områderstår behovet for helsekompetanse sterkt. Parallelt med utviklingen av persontilpasset medisin må vi gjøre pasienten i stand til å ta gode, informerte valg rundt egen helse. Det er noen ganger komplisert, særlig når vi kommer ned på det molekylære nivå og skal forklare hvorfor ett behandlingsforløp er å anbefale fremfor et annet, men det er nødvendig for at pasienten skal dra nytte av behandlingen, forsone seg med begrensninger og føle seg styrket til å mestre egen situasjon.

2. Jeg tror at vi skal fortsette med å videreutvikle disse to veiene som begge tar utgangspunkt i pasientens perspektiv. Vi snakker om persontilpasset medisin, men vi må også snakke om persontilpasset omsorg. I forskningen benytter vi oss av validerte verktøy både for å forstå hva som er viktig for pasienten og for å forstå at de har forstått alt vi har forsøkt å kommunisere til dem. Slike validerte verktøy trenger vi å dra ut av forskningen og inn i klinisk praksis, slik at vi som er klinikere kan være sikre på at vi har god nok informasjon til å fortså pasientens perspektiv og situasjon.

Eva Aarsand, paramedic, Ambulanseavdelingen, Prehospital klinikk

Eva pasientens perspektiv
Eva Aarsand, paramedic

1. Vårt utgangspunkt er at vi møter pasientene der de faktisk er. Det kan være hjemme, på jobben, på offentlige steder – eller på fest for den saks skyld. Da er det viktig at vi skaper et trygt miljø der vi kan undersøke pasienten. Deretter identifiserer vi symptomene, setter disse i en sammenheng, for så å starte behandling og ta en avgjørelse om hvor pasienten skal fraktes for videre oppfølgning. Alt dette gjør vi i henhold til internasjonale retningslinjer og sykehusets prosedyrer, noe som skal sikre at pasienten får den rette og beste behandling. Vi ønsker at pasienten skal føle seg trygg. Derfor er vi nøye med å informere underveis, slik at hun eller han også får en forståelse av hva vi gjør – og hvorfor vi gjør det.

2. Vi må holde oss oppdatert på nytt utstyr, ny forskning og nye behandlingsmetoder. Men det er også viktig at vi kan vedlikeholde den kompetansen vi faktisk har på gjeldende prosedyrer. Hvis vi i enda større grad enn i dag skal ta utgangspunkt i pasientens perspektiv i en prehospital sammenheng må vi få bedre tid og anledning til å trene og øve oss sammen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: