Nytt og gammelt, sammen i livslang læring

Marcus og Eirik ble en del av et paradigmeskifte i prehospitale fag da de fikk graden bachelor (paramedic). Hvordan påvirker ny utdanning en tjeneste med en sterk kultur og dype røtter?  

 

Marcus Ravneberg og Eirik Sjøholt Morsund er ferske i faget som paramedics ved Oslo universitetssykehus. Ikke bare er de ferske i ambulansetjenesten, men de er også ferske i en tjeneste som nå huser både ambulansearbeidere og paramedics, side om side.

– Vi var blant de 200 første med paramedicutdanning og det finnes 3700 ambulansearbeidere. Så det er klart at vi har følt litt på at vi er litt annerledes, forteller de ferske paramedics’ene.

En sterk kultur med dype røtter

Likevel synes ikke Marcus og Eirik at forskjellene er så altfor store i hverdagen. For selv om det er en litt tyngre teoridel i paramedic-utdanningen enn det er for de som har fagbrevet i ambulansefag er praktisk erfaring og kompetanseoverføring mellom likemenn hjørnesteinen i opplæring til yrket enten du er ambulansearbeider eller paramedic.

«Du blir aldri ferdig utlært i akuttmedisin. Og yrket er praktisk, det er ikke til å komme bort fra. Men utviklinga går stadig i retning av at vi trenger mer kompetanse for å ta vanskelige avgjørelser i felten; hva er riktig i forhold til triagering, kan vi løse dette her og nå og snu pasienten tilbake til hjemmet før innleggelse, og så videre. Kompleksiteten øker hele tiden.»

4
Eirik Sjøholt Morsund og Marcus Ravneberg har gått fra student til instruktør (foto: Dag Kristiansen)

Fremtiden

Derfor er Marcus og Eirik sikre på at det er en fremtid i å velge bachelorutdanningen slik som de gjorde. Tjenesten står ovenfor et paradigmeskifte på mange måter. Det er verdifullt å kunne velge friere og bygge videre om du skulle ville videreutvikle deg faglig seinere i løpet, for eksempel med en mastergrad. I tillegg har det åpnet seg mulighet for å jobbe i akuttmottak på sykehus.

– Prehospitalt har vi i dag noen spesialistfunksjoner som for eksempel operativ leder, eneredder og CBRNE-enhet. I fremtiden hadde det vært spennende med enda flere konkrete spesialistutdannelser slik som sykepleierne har. Den prehospitale rollen bør i fremtida stå likt med de andre faggruppene. Da blir det balanse i næringskjeden, sier Eirik.

«Med bachelor’en i prehospitalt arbeid, paramedic, kan vi bygge videre på utdannelsen på en enkel måte fordi den passer inn i de utdanningsløpa som andre faggrupper har. Det er fint. Det er mye å lære på tvers og i fremtiden blir ulike kompetansenivå viktige for å bestemme hvor du passer inn i teamet rundt pasienten.»

5
Livslang læring og kompetansedeling kjennetegner ambulansetjenesten (foto: Dag Kristiansen)

Kompetanseoverføring

Marcus og Eirik gikk rett fra studenttilværelsen til fast jobb for Oslo universitetssykehus og så endte de opp med å gå tilbake til OsloMet på deltid, denne gangen i rollen som instruktør for de nye studentene.

– Når vi nå har gått tilbake som instruktører ved OsloMet så har vi på en måte gått full sirkel. Vi ble uteksaminert rett før sommeren og allerede er vi med på å lære opp nye studenter forteller Marcus.

Marcus og Eirik kjenner studentenes holdningskultur og kan derfor som likepersoner være kulturbærere som instruktører:

«Kompetansedeling på denne måten er viktig i et erfaringsbasert yrke. Og vi har en viss legitimitet kan du si, i det at vi er ferske i faget og fortsatt husker studenttilværelsen godt.»

Som instruktører lærer de bort kunnskaper i akuttmedisin for voksne og barn og bruker sin felterfaring til å lage så virkelighetsnære scenarioer som mulig når de skal øve på ferdigheter. Virkelighetsnært fra koden blir gitt fra AMK til debriefen etter. Og den blir utgangspunkt for diskusjon og mer læring.

Alltid beredt

De mener mengdetrening er et nøkkelord når det gjelder ferdigheter. De er glad for alle timene med praksis og alle skiftene de jobbet som vikarer under studietiden.

– Praksis og hospitering er viktig for å kunne jobbe selvstendig. Verdikjeden av helsetjenester rundt pasienten i Oslo er dessuten mye å sette seg inn i, forteller Eirik.

«Vi får en forståelse av hverandres hverdag når vi hospiterer, og vi får en forståelse for hva som kreves i tjenesten når vi er i praksis. Den kunne vi ikke vært foruten.»

6
Ambulansetjenesten er sterk kultur med dype røtter (foto: Dag Kristiansen)

Marcus og Eirik er klare på at de setter veldig stor pris på den praksiserfaringen de fikk med seg, og verdien av å se ting fra andre ståsted. Prakissteder i alt fra Polen til Møre og Romsdal, og hospitering på sykehjem og i sykehus har gjort at de forstår sammenhenger og forskjeller. Det utfyller det teorigrunnlaget utdannelsen gir. Et grunnlag de begge mener du også trenger for å ta de vanskelige avgjørelsene.

«Var vi godt forberedt? Både og, vil jeg si. Akuttmedisin blir du aldri ferdig utlært i. Og du dumper borti cases du bare ser en gang hvert tiende år. Kan du være fullt ut forberedt til noe sånn? Derfor er det godt at vi alltid er to, for det er mye å lære.»

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: