Nå har OUS innført dialogmeldinger

Fra torsdag 21. november 2019 kan alle avdelinger på Oslo universitetssykehus utveksle elektroniske dialogmeldinger med legekontorer i hele landet og leger i sykehjem/helsehus i Oslo kommune.

Hensikten med dialogmeldingene er å få til en mer effektiv og dokumentert dialog mellom legekontor og helseforetak. Nå blir det slutt på at kommunikasjonen må gå via telefon eller brev,  for deretter å skrive informasjonen inn i journalen.

– Vi forventer at dialogmeldingene skal bidra til å bedre kvalitet på henvisninger og bedre oppfølging av pasienter etter utskrivning.  Dette vil føre til raskere og sikrere pasientforløp, sier prosjektleder for innføringen ved OUS, Astrid Jones Lie i Avdeling for kliniske systemer.

Alle avdelinger innen somatikk og psykisk helse og rus i OUS kan nå ta i bruk dialogmeldinger i DIPS, mens fagsystemer for laboratorie- og røntgenundersøkelser foreløpig ikke kan sende og motta dialogmeldinger.

– Ved å bruke dialogmeldinger unngår vi å benytte epikriser og henvisningsmelding til dialog om andre temaer. Vi forventer at antall telefoner og papirhenvendelser reduseres, sier Jones Lie.

Dialogmelding-OUS_sept2019-(2).jpg
Disse har jobbet med innføringen av dialogmeldinger i OUS: Fra venstre Sahdia Noreen Sharif (saksbehandler Sentralt henvisningsmottak), Marianne Ruud Myrdal (IKT-rådgiver Avdeling for kliniske systemer), Liv Hilde Hole (seksjonsleder Sentralt henvisningsmottak), Astrid Jones Lie (IKT-rådgiver Avdeling for kliniske systemer og lokal prosjektleder for innføring av dialogmeldinger), Kari Skredsvig (avdelingsleder Stab fag, pasientsikkerhet og samhandling), Bente Thorsen (praksiskoordinator/samhandlingsoverlege) og Ellen Fagerberg (praksiskonsulent og fastlege i Oslo).

Kjøreregler

Det er laget egne kjøreregler for tjenesten, blant annet at meldinger skal besvares innen 3 – 5 virkedager. Her kan du lese om «kjøreregler for bruk av dialogmeldinger».

Se filmer om dialogmelding her:

Fornøyde leger i Vestre Viken

I Helse Sør-Øst er løsningen fra før tatt i bruk ved Vestre Viken, Sørlandet sykehus og Sykehuset Østfold. Vestre Viken var det første helseforetaket i Helse Sør-Øst som innførte dialogmelding.

Avdelingsoverlege Stian Kristoffersen ved Medisinsk avdeling Kongsberg i Vestre Viken var med i piloten. Han er positiv til løsningen.

– Løsningen vil på sikt være med på å forbedre samhandlingen når den er godt innarbeidet og den vil være nyttig for kompetanseutveksling, sier Kristoffersen.

Han peker på at legene kan behandle henvendelser når det passer, noe som gir færre avbrudd på grunn av telefoner. Han nevner også at løsningen bidrar til at man unngår feil bruk av henvisninger.

Også fastlegene i Vestre Viken som var med på pilotering av dialogmeldingene mener de har stor nytte av løsningen.

– Vi har fått bedre samhandling mellom sykehus og fastlege. Pasientene får en raskere avklaring, og det som blir kommunisert blir dokumentert i journalen, sier Trygve Kongshavn som er leder for praksiskonsulentordningen (PKO) ved Vestre Viken, i tillegg til å være fastlege ved Fjell legesenter i Drammen.

Les mer fra RKL om dialogmelding mellom helseforetak og legekontor her.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: