Stadig dårligere barn gir behov for stadig mer spesialsykepleiekompetanse

Etter hvert som vi blir stadig bedre på å behandle skader og sykdom øker kompleksiteten hos de barna som har behov for behandling på sykehus.

 

Kirurgisk avdeling for barn (KAB) spenner over et bredt og sammensatt felt. Barn og ungdom med svært varierte kirurgiske diagnoser ligger her både før og etter inngrep. Det betyr at barnesykepleierne har et enormt omfang av kunnskap de er nødt til å tilegne seg, vedlikeholde og utvikle.

– Det er et stort behov for å gi sykepleierne den tryggheten og handlingskompetansen de trenger for å ha kontroll på den situasjonen de står i. Det betyr blant annet at vi jobber sammen i teamet og deler kompetanse på tvers av spesialitetene. Men det betyr også økt behov for spesialsykepleiere og at de vi sender på master- og videreutdanning kan spre kunnskapen til de andre når de kommer tilbake, forteller Marthe Østberg som er hovedveileder ved KAB og stadig tilbakevendende gjest ved Simuleringssenteret der ansatte og studenter kan få øve på ferdighetene de trenger i sykehushverdagen.

mø
Marthe Østberg tror på trening og simulering for kompetanseheving. Foto: Dag Kristiansen

«Mer og mer av det vi gjør som sykepleiere skal være kunnskapsbasert. Det krever en høy kompetanse hos sykepleierne. Masteren i barnesykepleie gir oss et nytt blikk på forskning og bedre verktøy for å finne frem til og kritisk vurdere den kunnskapen vi trenger. Den gir oss også mulighet for selvrefleksjon og fordypning i faget. Hvorfor gjør vi det på denne måten? Hvorfor er det sånn? Du blir en utformer, ikke bare en utfører.»

Stadig flere behandlinger, stadig økende kompleksitet

– Det vi ser er at de som ligger på intermediærenheten blir stadig dårligere og at pasientene kommer raskere tilbake fra intensiv. Det hører liksom med i utviklingen. Flere inngrep blir mulige. Vi tør å operere dårligere pasienter enn vi gjorde før, alt skal gå fortere og liggetiden skal være kortere. Pasienten skal fortere opp på beina og ut i verden. Og vi må henge med, forteller Marthe.

Marthe er opptatt av arbeidet hun og Oslo universitetssykehus gjør for å heve kvaliteten på og øke relevansen i utdanningen.

«Utviklingen går raskere og raskere og du havner fort bakpå hvis du er helt fjernet fra den kliniske hverdagen. Samtidig er det viktig at lærere er lærere og sikrer at studentene lærer på best mulig måte. Derfor er det viktig med et godt samarbeid med utdanningsinstitusjonene. Vi hjelper til med reelle scenarier og hendelser og med oppdatert, fersk klinisk praksis. Det fungerer kjempebra.»

sim1
Barnesykepleierstudenter i praksis fra OsloMet i trening på SIM-senteret ved Oslo universitetssykehus. Foto: Dag Kristiansen

– Når vi samarbeider, klinikere og pedagoger, sikrer vi kvaliteten på kompetansen. Da kan arbeidsgivere være sikre på hva de får når de ansetter en barnesykepleier, fortsetter Marthe.

Barn krever høy kompetanse

– Barn kan være krevende å forstå. De forverres raskere enn voksne pasienter og sykdomsforløpene kan fremstå mer diffuse. Du må vite hvordan det friske barnet er og hvordan det forandrer seg når det blir sykt. Dessuten er det å smertebehandle barn på riktig måte viktig, selv om barnet ikke selv klarer å kommunisere tydelig hvilke behov det har, sier Marthe.

Ved Kirurgisk avdeling for barn tar de kompetansebehovet på sykepleiersiden på alvor. De har gjennomført et lengre, stort prosjekt om barn og postoperativ smerte. Barn og smerter er også tema i de to første episodene av Den kirurgiske barnepodden, en podkast de produserer for å spre fagkompetanse, sette i gang debatter og fronte faget. Og er du nysgjerrig på hvordan det ser ut i hverdagen kan du følge @barnesykepleie på Instagram.

Sim2
Både ferdighetstrening og solid teoretisk kunnskap danner det brede grunnlaget en barnesykepleier må stå på. Foto: Dag Kristiansen

«Den høye kompetansen du får gjennom barnesykepleierutdanningen og alt det vi investerer i videreutvikling gjør at vi sitter med et veldig godt grunnlag for å diskutere tiltak og gjøre de riktige observasjonene. Vi får mer tyngde i det vi sier, og da blir det morsommere å være en del av det tverrfaglige teamet rundt barn og ungdom som trenger vår ekspertise.»

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: